خرداد ۱۲، ۱۳۸۹

کارت سبز

خوب، این هم از این

امروز بنا بود در مونتریال باشیم، برای مصاحبه کارت سبز، که اصلا سبز نیست... بنا بر عادت مالوف در ایران، هر سال فرمهای شرکت در لاتاری کارت سبز یا همانا کارت اقامت دائم در ایالات متحد را می‌فرستادم، تا زد و پارسال اسم همسرم از کوزه بیرون آمد! چند ماهی ما ماندیم و فکر و خیال که حالا با این تحفه چه کنیم. ما که اهل یک پا اینجا و یک دل آنجا نیستیم. اولین باری که برای تمدید کارت بخواهیم مثل بسیاری از هموطنان بگوییم شش ماه قبل را در ایالات متحد بودیم، که نبودیم، سرخی رخساره خبر خواهد داد از سر ضمیر

با دوستان وکیل در کالیفرنیا، که کم هم نیستند از درس خوانده‌های البرز، صحبت کردم، گفتند که تمام راههای ناراست گویی کشف و بسته شده، در این حد که لب مرز بریتیش کلمبیا و واشنگتن می‌پرسند اگر مقیم امریکایید چرا پلاک ماشین مال بریتیش کلمبیاست! فقط در صورتی می‌توان کارت را حفظ کرد که واقعا بخواهیم ساکن آن ور مرز شویم

تا این که دوستی که از دبستان دوستیم و بعد از البرز به این دیار آمد، سی و چند سال است امریکایی است و استاد یو.سی.ال.ای، تیر خلاص را زد. سایر دوستان هم به اتفاق تاییدش کردند. نرفتیم برای ادامه کار. چنین نوشت

دوست ارجمندم

بگذار سؤالی در اندازه‌های اتمی مطرح کنم: چه چیزی در این دنیا باعث شده حتی به فکر اقامت دائمی ایالات متحد باشی؟ عقلت را از دست داده‌ای؟! این دیار باغ وحش مجسم است، جنگل است، راحتت کنم، خر تو خر است، جامعه‌ای است خشن و بی‌رحم که در آن فقط باید کار کنی و کار کنی و کار تا بتوانی از پس مخارج برآیی. هیچ تامینی اجتماعی شبیه یا نزدیک به آنچه در کانادا دارید وجود ندارد. من برای بیمه پزشکی ماهی هفتصد دلار پرداخت می‌کنم که هر سال هم گران‌تر می‌شود. کانادا بسیار امن‌تر است و کیفیت زندگی بالایی دارد. البته کار قدری کمتر است، ولی امکاناتی که آنجا دارید در حد امریکاست و شاید قدری بیشتر

اگر هدفت سفر به اینجاست که خودت می‌دانی با پاسپورت کانادایی مشکل نداری، می‌توانی هر چند بار بخواهی بروی و بیایی، لذا عبث است این اقدام برای گرین کارد. اگر هم بخواهی کار کنی اینجا، باز هم با توجه به "نفتا"(1) مشکلی نداری. پس این همه دردسر برای چه؟ باور کن وضعت در کانادا خوب است، دوست من. کیفیت زندگی در ونکوور با هیچ جای امریکا و حتی دنیا قابل مقایسه نیست. امکانات عمومی، آب و هوا، امنیت، مدرنی، و خلاصه همه چیز ونکوور در حد عالی است

این را هم اضافه کنم: اگر می‌خواستی از تهران بیایی داستانی دیگر بود، می‌گفتم درنگ نکن. ولی از کانادا، آن هم از ونکوور، نه

(1) North American Free Trade Agreement (NAFTA)
قرارداد کار در امریکای شمالی است بین کانادا و ایالات متحد و مکزیک

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Free counter and web stats