آذر ۲۴، ۱۳۸۸

ویولن کنسرتوی کورنگلد


ترجمه با تلخیص از مجله استرینگز، شماره دسامبر 2009، صص 29 و 30، نوشته کارولین گولدینگ

در کل رپرتوار کنسرتوهای ویولن، این کنسرتوی رماژور برای من محبوب‌ترین است. اولین بار آن را کاملا اتفاقی شنیدم. در واقع آن روز داشتم به اجرای گیل شاهام و ارکستر سنفونیک لندن از کنسرتوی باربر گوش می‌دادم، بعد از موومان صاعقه‌ای سوم حواسم نبود آی‌پادم را خاموش کنم. قطعه‌ای که به دنبال آمد اصلا به گوشم آشنا نبود. بعد از چند میزان اول عاشق آن اثر شدم، و وقتی تمام شد گشتم و پیدا کردم که ویولن کنسرتوی اریک ولفگانگ کورنگلد است، در رماژور اپوس 35 که نخستین بار در سال 1947 توسط هایفتز اجرا شد. کورنگلد این کنسرتو را به آلما مالر اهدا کرده، بیوه گوستاو مالر که مربی زمان کودکی کورنگلد بود. در این جست وجو روز تولد آلما هم توجهم را جلب کرد، چون با روز تولد خودم یکی بود. باری، تابستان گذشته نت کنسرتو را سفارش دادم و تصمیم گرفتم به رپرتوارم(1) اضافه‌اش کنم

خوب یادم هست، اولین بار که کنسرتو را شنیدم، به نظرم رسید دارم چند قسمت از یک موسیقی فیلم را می‌شنوم. و بعد که خواندم اریک کورنگلد از مصنفان بزرگ موسیقی فیلم در دهه 1930 و اوایل دهه 40 بوده معما برایم حل شد. دیگر به راستی عاشق پاساژهای درخشان و زیبای کنسرتو شدم. از نظر من، کنسرتوی کورنگلد گوهری است گران‌بها در میان همه آثار این فرم

باید بگویم اجرای این کنسرتو هم لذتی وافر دارد. جمله‌های تغزلی، به خصوص در موومانهای اول و دوم، من را در صدای سازم غرق می‌کند و از زمین و زمان فارغم می‌سازد. و بعد آغاز آتشین فیناله اثر را به پایانی بی بدیل رهنمون می‌شود

اما یک توضیه به نوازنده‌ای که قصد فراگیری این اثر دارد: دومین صفحه از موومان اول، جایی که با مودراتو نوبیله مشخص شده، یکی از مشکل‌ترین قسمتهای کار است، فاصله‌های بزرگ بین نتها ورزشی عالی برای دست چپ است و انگشتها را به جست و خیز وا می‌دارد! موومان دوم هم به دلیل پیچیدگی ریتمیک و مشکلاتی که همراهی دقیق سولو و ارکستر دارد، سختی خاص خود را دارد. ولی بر خلاف نظر دیگران که موومان سوم، آلگرو آسایی ویواچه را سخت‌ترین موومان می‌دانند، من آن را بیشتر از دو موومان اول و دوم قابل دسترسی می‌دانم، و با یافتن راه حلی برای چند مشکل تکنیکی ساده می‌شود درآوردنش

شاید روشی که من پیش گرفتم، استفاده از همراه پیانو در همه جلسه‌های تمرین، همراهی سولو و ارکستر را بیشتر قابل فهم کند و فراگیری کل کار ساده‌تر شود

اگر به یوتیوب دسترسی دارید، می‌توانید اجرای هیلاری هان را از این کنسرتو ببینید و بشنوید

توضیح (1) مفهوم این واژه در دیکسیونر میریام-وبستر چنین آمده: فهرستی از نمایشها یا آثار موسیقی که گروه یا شخص مورد نظر آماده باشد اجرا کند. ساده کنم آن را: وقتی نوآموز پیانو خوابهای طلایی را خوب یاد می‌گیرد، در رسیتالی که معلمش برای شاگردان می‌گذارد در برابر اولیا اجرایش می‌کند بی اشکال، و بعد از آن همیشه آماده است در هر شرایطی با کمترین مرور بنوازد آن را، می‌گوییم این قطعه وارد رپرتوار نوآموز شده است. در مورد هنرمندان طراز اول که عموما از نبوغ برخوردارند، می‌توان شرط اجرای حفظی بدون دیدن نت را هم به این تعاریف اضافه کرد

۲ نظر:

  1. خیلی خوبه که مقالاتی از استرینگ رو ترجمه می کنین چون دسترسی در ایران به این مجله نیست و مقالات جالبی هم داره، لطفا این کار رو ادامه بدین.با تشکر

    پاسخحذف
  2. دوست علاقه‌مند، در هر شماره مجله سه چهار مقاله و خبر خواندنی نشان می‌کنم، بعد اسکن می‌کنم، آماده برای ترجمه و پست کردن به بلاگ. تا بجنبم و به اولی برسم شماره بعدی از راه می‌رسد! فرصت نمی‌کنم. اگر کسی داوطلب شود برای ترجمه مطالب استرینگز، اسکن شده مقاله را برایش می‌فرستم، و با حفظ حق ویرایش، که سخت در این قسمت وسواس دارم راستش، با اسم خود مترجم پست می‌کنم مطلب را. لطفا جدی بگیرید این دعوت را. ممنون

    پاسخحذف

Free counter and web stats