اردیبهشت ۲۸، ۱۳۸۵

گفت وگوی هیلاری هان و برامل تاوی

هیلاری هان ویولنیست اعجوبه بیست وشش ساله، زمانی که با برامل تاوی رهبر ارکسترسنفونیک ونکوور در لوکزامبورگ همکاری می‌کرد، گفت وگویی صمیمانه با او داشته که در وب‌سایتش گذاشته است. به نظرم رسید ترجمه این گفت وگو می‌تواند برای علاقه‌مندان این دو هنرمند جالب توجه باشد، به خصوص سؤالهای تلگرافی و عجیب و غریب هیلاری هان

هان - شکلات ماده مخدر است؟
تاوی - تظاهر می‌کنم که نیست، ویکی دیگر برمی‌دارم! اعتیاد آور که هست، حالا این به معنی مخدر است یا نه، در صلاحیت من نیست که بگویم

هان - و حیوانات خانگی؟
تاوی - دو دخترم (سه و پنج ساله) شب کریسمس گذشته بر اثر بی‌احتیاطی یک راننده، گربه‌شان را از دست دادند

هان - و حالا می‌رسیم به باخ
تاوی - تعریف زیاد از او ضرورت ندارد، چون هر چه بگویی کافی به مقصود نیست. باخ پیشرو زبان موسیقایی توصیفی است. او قادر بود به هر تک نتی تشخص و صلابت بدهد، چه در یک سطر موسیقی ساده، و چه در یک پولی‌فونی پیچیده. در کار موتزارت شاید بتوانی گاهی موسیقی کم بهاتر پیدا کنی، مثل سه میزان آخر قبل از آله لویای فینال در شاهکارش اگزولتاته جوبیلاته، که همین الآن یک دفعه به ذهنم خطور کرد. ولی در کارهای باخ هرگز نمی‌توانی چنین سهل‌انگاریهایی پیدا کنی. نه این که بخواهم باخ را برتر از موتزارت معرفی کنم، فقط می‌خواهم تفاوت این دو را نشان دهم

هان - تدریس موسیقی کلاسیک در مدارس لازم است؟ چرا می‌تواند مهم باشد؟ چه چیزی را عوض می‌کند؟
تاوی - اتفاقا باخ هم یک بار در وسط چنین مباحثه و مناقشه‌ای گیر افتاد، می‌خواهم بگویم مطلب جدیدی نیست. تصور می‌کنم تحصیلات بدون آموزش موسیقی کامل نمی‌شود. موسیقی یک زبان است و داشتن محفوظاتی از آن، چه به عنوان موسیقیدان و چه به عنوان موسیقی‌دوست، برای هر فرد تحصیل‌کرده ضروری است. گاهی تشخیص و تحسین این که اثر یک آهنگساز زندگی انسان را دگرگون کرده آسان است، مثلا در مورد بتهوون و مالر. ولی گاهی مسأله بحث انگیر است، مثل شوستاکویچ، هرچند در دوران وحشتناکی که هموطنانش بندی گولاگ(1) می‌شدند، درست زیر بینی استالین، قهرمانانه مصائب و مصاعب بشر را حکایت می‌کرد. فهمیدن زبان موسیقی کلاسیک همانا ادراک تمدن بشری است، بگذریم از توانایی بالقوه این زبان در زدودن آثار منفی زندگی

هان - با دست زدن بین موومانها در کنسرتها چطورید؟
تاوی - من را ناراحت نمی‌کند. نشانه ای است از حضور تازه کنسرت روها، و نمی‌تواند بد باشد.تا قبل از 1939 اصلا دست زدن بین موومانها مرسوم بوده. سریع اضافه کنم که این را فقط شنیده‌ام و سنم اقتضای تجربه شخصی ندارد

هان - فیلمهای واقعی تلویزیون؟
تاوی - (با بی‌حوصلگی و خمیازه) واقعی نیستند

هان - گلهای چیده شده؟
تاوی - هر گلی از لحظه‌ای که شکوفه می‌دهد در انتظار فناست، پس اقلا در خانه مورد تحسین آدمها باشد. من شخصا نگهداری گلهای گلدانی را ترجیح می‌دهم

هان - هیچ وقت از شیر آب خورده‌اید؟
تاوی - بله، در شهری که من زندگی می‌کنم، ونکوور کانادا، آب شیر(2) قابل شرب است

هان - تعطیلات؟
تاوی - من هرگز تعطیلی درست و حسابی ندارم. امسال فقط چهار هفته. تعطیلات از نظر من یعنی سفر دلچسب، تأتر، موزه، و گالری، که در تورها کمتر وقتی برای اینها دارم. درستش را بخواهید، گردش انرژی و تمرکز می‌خواهد، و این هر دو را من برای موسیقی ذخیره می‌کنم! ولی یک چیز هست که در هر شرایطی حس تعطیلی به من می‌دهد، کتاب. همیشه چندتایی همراهم دارم. اکتشاف هم قسمتی مهم از تعطیلات است. یکی دو سال پیش چند روزی را در شهر کمر (به کسر کاف و میم) درسواحل مدیترانه در ترکیه گذراندیم، و از آنجا به استانبول پرواز کردیم. قبل از کرایه ماشین و رانندگی به طرف گالیپولی (با آن جاده‌ها و رانندگان وحشتناک) کلی در آن میدانهای نبرد جنگ اول جهانی قدم زدیم. فقط ده روز بود، ولی عالی بود

هان - و اما گمنامی یا شهرت؟
تاوی - حتما گمنامی. در هر شهری که ارکستری دارم، از جمله در ونکوور و وینیپگ و لوکزامبورگ، همیشه این گرفتاری را داشته‌ام که صبح یکشنبه با صورت اصلاح نشده در سوپرمارکت شناخته شوم

هان - مهم‌ترین نکته‌ای که در اجرا باید به خاطر داشت؟
تاوی - به عنوان شنونده، نباید فراموش کنم که سکوت من قسمتی از موسیقی است. به عنوان اجرا کننده، باید به خاطر بسپارم که مجرایی هستم که خلاقیت آهنگساز باید از آن عبور کند، بدون تلاقی با شخص من

هان – برجسته‌ترین خصوصیت این حرفه؟
تاوی – این واقعیت که هر روز زندگیم را با بهترین آفریده‌های ذهن بشر می‌گذرانم، و این بخت را دارم که این آفریده‌ها را با کسانی درمیان بگذارم که نخستین بار موسیقی را تجربه می‌کنند

توضیح (1) گولاگ زندان یا به تعبیری اردوگاه کار اجباری بود در روسیه شوروی

توضیح (2) به عنوان یک شهروند ونکووری در این قول استاد تاوی تردید دارم! آب ونکوور مواد معدنی زیاد دارد و به خصوص قلع، که دور دستشویی و وان را سبز می‌کند. لذاست که در هر خانه‌ای یا فیلتر متصل به شیر یا تنگهای فیلتردار از اولین وسایل ضروری است. بد طعمی آب شیر فیلتر نشده، بیشتر در چای و یخ محسوس است

برای شنیدن کنسرتو ویولن الگار با اجرای هیلاری هان به وبلاگ آرشه بروید. همان جا می‌توانید نت پارت سولوی کنسرتو را هم ببینید و بردارید

برای شنیدن اورتور پرنس ایگور اثر بورودین با رهبری برامل تاوی به پست قبلی همین وبلاگ بروید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Free counter and web stats